Tänkte blogga lite igen. Gjorde det förut också (om ni googlar "Löpar-Lotta" hittar ni den blogg jag skrev förr när jag sprang lite mer och framförallt var lite bättre på det), men av någon anledning slutade jag (blogga, inte springa). Nu när jag faktiskt ska ge ut en bok måste jag ju marknadsföra mig lite. Synas, som man ska göra idag. Så därför, renässans för bloggandet. Rent tekniskt är min blogg ganska simpel och jag är för okunnig och ointresserad av webbdesign etc, etc för att utrusta den med diverse finesser och slående design. Jag tänker att det är själva innehållet som är det viktiga. Så ni som möjligen är intresserade av det får ha överseende med diverse tekniska klumpigheter.
Och plötsligt händer det, för att säga som i den där
lottreklamen. Skrivardrömmen blir sann! Man ska få bli det där som man alltid velat bli när man blir stor. För mig har det alltid varit författare. Jag har velat bli andra saker också, vissa har jag blivit, andra inte. OS-guldmedaljör, i löpning eller skidåkning, men det var tyvärr inte menat för mig. Jurist ville jag bli, och det blev jag. Militär verkade spännande, så det blev
jag också. Och fru, mamma, husägare och allt det där.
Men författare. Den där allra våtaste drömmen. Det man
alltid hoppats på men knappt vågat tro. Nu är jag det. Eller ska bli, om det är publiceringen som räknas. Det känns fortfarande
lite förmätet att säga det, men nu vågar jag kanske ändå. En som skriver och som
blir utgiven måste väl få lov att kalla sig författare. En som skriver något
som andra, i alla fall någon, ska läsa.
Min debutroman kommer ut på Lava förlag i början av 2022, exakt tidtabell ännu oklar. Det
är min första antagna bok och den är inte det bästa jag någonsin kommer att skriva, min
bestseller är ännu oskriven, men det är en början. En början på något fantastiskt,
hur det än blir. En början på att få bli författare.
Jag hoppas att ni kommer att vilja läsa min roman (eller lyssna på den om ni
föredrar det), samtidigt som jag fasar för att ni ska göra det. Vad ska ni
tycka? Tänk om alla
tycker att den är dålig, tråkig, ointressant? Tänk om alla tror att den handlar
om ... mig? Det gör den väl kanske, lite grann, för man kan inte skriva om
någon annan utan att på något sätt skriva om sig själv, men låt oss göra en sak klar: boken är
inte en självbiografi. Inte om mig, inte om min familj. Den är ren fiktion.
Om man ska sätta en genre på den så skulle jag väl kanske säga att den är en slags vardagsrealistisk relationsroman. Mer ångestfylld än glad och glättig, men ändå med viss humor. En slags ”feelbad”.
Så, nu har jag outat nyheten. Det får räcka så för denna gång. Häng kvar om ni vill följa min fortsatta väg mot och i författarskapet.
P.S. Det är väl inte att avslöja alltför mycket om jag berättar att min bok innehåller en del musikreferenser...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar