Så här i det nya årets första skälvande timmar kan det vara på sin plats med en summering av det gångna året. Jag är en sådan där ganska outhärdligt organiserad typ, som gör listor av alla de slag och i slutet av ett år kan sammanfatta såväl antal träningspass och löpta kilometrar som lästa böcker. Listan över lästa böcker är faktiskt ny för i år, mest som en kul grej för att se hur mycket jag läst och för att komma ihåg bra böcker.
Jag tycker om att läsa och skulle läsa mer än jag gör om jag hade tid. Jag tror också att man för att tycka om att skriva måste tycka om att läsa. Skrivande och läsande går hand i hand. Man läser för underhållning, verklighetsflykt, för att lära sig av andra och utveckla sitt eget skrivande, ibland för att få avskräckande exempel.
Under året som gått har jag skrivit färdigt den roman som snart ska komma ut, jag har skrivit några noveller, början till en ny roman. En del av det jag skrivit får kanske se dagens ljus, annat inte. Enligt min nya lilla lista har jag läst 27 böcker under 2021. Hade gärna fått vara fler, men det är åtminstone i snitt drygt två i månaden. Utöver underhållningslitteratur tycker jag om att läsa vad andra som skriver har att säga om skrivande. Det ger igenkänning (av andras vånda känner man sin egen), bekräftelse på vad man kanske gör rätt, om rätt och fel ens finns i denna bransch, och man lär sig att inte göra om andras misstag, man får göra sina egna. Framförallt ger dessa böcker om skrivande mig inspiration till mitt fortsatta skrivande. Av böckerna nedan som jag alla läst tycker jag, som så många andra, bäst om Kingen. Hans bok "Att skriva - En hantverkares memoarer" innehåller förutom handfasta råd till den som skriver även en stor dos underhållning och en inblick i mästarens liv. Rekommenderar!
Underhållningslitteratur konsumerad under året är följande:
- Sista dagen, John Grisham
- Äkta amerikanska jeans, Jan Guillou
- Där kräftorna sjunger, Delia Owens
- Pestens tid, den oavkortade versionen, Stephen King
- Paradis City, Jens Lapidus
- 1968, Jan Guillou
- Överlevarna, Alex Schulman
- Den svavelgula himlen, Kjell Westö
- Min historia, Michelle Obama
- De som dödar drömmar sover aldrig, Jan Guillou
- Heiman, Ann-Luise Bertell
- Konferensen, Mats Strandberg
- Hemifrån hem, Camilla Berggren
- Frukost på Tiffany´s , Truman Capote
- Lämna världen bakom dig, Rumaan Alam
- Mellan raderna, Johanna Schreiber
- Vindarna på Camino Island, John Grisham
- Senare, Stephen King
- Joyland, Stephen King
- Londonflickan, Susanna Alakoski
- Trion, Johanna Hedman
- Folk med ångest, Fredrik Backman
- Ljuva känslor i blomster butiken Fröken Flora, Lena Lindgård
- Väktarna, John Grisham
Av dessa tyckte jag bäst om dem som varit mina favoriter ända sedan tonåren: Ovannämnde Stephen King, denna gång "Pestens tid, den oavkortade versionen" som är njutning i 1200 sidor, samt John Grishams böcker. Önskar att jag kunde skriva juridiska thrillers som han. Flera andra är också bra, t.ex. Westö, Schulman, Guillou (även om han emellanåt är onödigt mångordig). En del böcker är överreklamerade och tilltalade mig inte särskilt mycket. "Där kräftorna sjunger", "Lämna världen bakom dig" och "Trion" är böcker som höjts till skyarna av många recensenter, men jag kan inte riktigt förstå varför. De lämnade inte något större avtryck hos mig, men smaken är som bekant delad.
Målet 2022 får i alla fall bli att läsa minst lika många böcker som 2021, och även att skriva minst lika mycket text som 2021, gärna mer. Låt 2022 bli ett år i litteraturens tecken!
I min tidigare blogg gjorde jag alltid en årssummering av min träning, och ifall någon till äventyrs råkar vara intresserad även av detta kan jag berätta att jag 2021 tog mig ca 1000 km springandes och på längdskidor, och därtill utförde 105 styrke- och rörlighetspass. Så att.
Ett gott nytt, kreativt år till alla!