Jag förstår att ni väntar och undrar, ni som läser. Att hur mycket har hon månne läst under 2025? Och hur mycket har hon tränat?
Skämt och sido, sluta läs här om det inte intresserar. Åtminstone intresserar det mig själv, jag antecknar för att komma ihåg och kunna jämföra. Kanske kan ni få något boktips, ni som fortsätter?
2025 har jag läst 43 böcker, på pricken lika många som förra året faktiskt. Därtill en del strönoveller och lite poesi. Av de lästa böckerna var 18 stycken i ljudformat, praktiskt under löp- och bilturer.
Som vanligt är det också en blandad kompott, långt och kort, högt och lågt. Här ett axplock.
Mest läst: Flest verk blev det av John Ajvide Lindqvist, han är en av favoriterna. Bra språkbehandling och mer eller mindre tydliga influenser från Stephen King. Särskilt intressant blev han denna höst eftersom hans historier ofta utspelar sig i Roslagen och Norrtälje, där jag hade förmånen att få tillbringa en vecka och därmed känner till många av platserna som dyker upp i böckerna.
Klassiker: Bland annat Möss och människor och 1984, varav den senare dystopin verkligen lämnade ett avtryck i dessa tider. Den handlar om sådant man inte trott skulle kunna hända men som ändå ... nästan händer. Otäckt.
Mest underskattade: Jag har läst två böcker av den för mig tidigare okända författaren John Williams, Stoner och Butcher´s Crossing. Fantastiska verk med sitt lågmälda skildrande av människoöden. Stoner, som handlar om en amerikansk lärare i litteratur vid universitetet i Missouri, hans liv och karriär, utkom första gången 1965 och blev då ingen storsäljare. Efter författarens död återupptäcktes boken i början av 2000-talet av en stor internationell läsekrets. Synd att han själv aldrig fick uppleva det.
Sorgligast: Hatets hjärta av Dennis Lehane, som utspelar sig i 1970-talets Boston. Det är klassklyftor, rasism, korruption, brottslighet och elände, och en moders kamp för att hitta sin försvunna dotter.
Flest i ljud: Upptäckte den amerikanske författaren Brad Parks, som skriver juridiska thrillers i Grisham-andra. Det blev ett antal lyssnade, bra om man som sagt gillar den juridiska världen.
Årets King: Inget läsår utan Stephen King, det är ett faktum. Under året blev det omläsning av en av mina favoritböcker, Kings skrivhandbok som lika mycket är en biografi. Denna gång läste jag den på engelska: On Writing - a memoir of the craft. Den är så bra att jag också gjorde några poddavsnitt om den tillsammans med Henrik Thorson, finns på Thotalmedia samt Spotify. Därtill läste jag Kings nyaste bok, Rygga inte undan. Bra, men inte hans bästa.
Utöver dessa många fler, en del som överträffat förväntningarna, andra som inte levt upp till dem. Ett bra läsår, på det stora hela.
Och träningen? Förstår att ni (inte) undrar det också. Det är blandat där med. Tyvärr för lite skidåkning, mer beroende på dåliga skidförhållanden än på mig själv. Kanske också för lite cykling, men ändå flera riktigt givande MTB-pass. Löpning ganska precis 700 kilometer, ett helt okej facit. Ganska långt ifrån toppårens noteringar, men en rimlig nivå just nu. Styrke- och rörlighetsträning - allt viktigare i denna ålder - kring 140 pass, knappt tre i veckan. Så på det stora hela ett okej träningsår, inget extraordinärt.
Årets absolut roligaste i träningsväg var ett halvmarathon jag sprang som 50-års present till mig själv; i goda vänners lag i vackra Österrike, där löpningen gick mellan vingårdar där vi bjöds på provsmakning av de lokala vinerna. Det var så roligt att jag nog ska göra det igen. Och med det, ett gott nytt litteratur- och träningsår!



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar