onsdag 10 juli 2024

Sedan sist...

Det går framåt med skriveriet, om än inte så snabbt. Min kommande bok, den historiska romanen, har fått ett ungefärligt utgivningsdatum. Före Helsingfors bokmässa i oktober ska boken se dagens ljus, och bokmässan kan också innebära medverkan både för mig och boken på något vis. Spännande!

Under våren har jag kört ännu en redigeringsrunda och nu överlåtit manuset till förlaget för ytterligare genomgångar och korrektur under sommaren. Och omslag är på gång, det är alltid lika roligt och svårt att bestämma hur pärmen ska se ut. Man vill att den ska fånga bokens innehåll och själ och gärna vara så pass inbjudande att potentiella läsare plockar upp boken bland oändligt många andra och vill läsa. Jag har dock rätt länge haft en idé för just denna bok, och jag tycker att formgivaren fångat den bra. Boken handlar om släktled, rötter som förbinder genom generationerna, och pärmen ska symbolisera just detta, och dessutom Österbotten, den österbottniska myllan. Åskan spelar en roll, så därför de mörka skyarna, som dessutom passar berättelsens svärta. Ungefär så. Antar att jag kan visa hur den sannolikt kommer att se ut:


Det finns ytterligare ett mer eller mindre färdigt manus på min hårddisk (och i mitt moln förstås, glöm aldrig backupen!), förhoppningsvis blir det en fortsatt karriär även för det. Men som vanligt är jag tillbaka på ruta 1, jag har inget väntande kontrakt, så jag får igen pröva lyckan med manushögarna runtom på olika förlag. I den historien återkommer Beata Sanders som vi fick stifta bekantskap med i Uppgörelser, och hon ställs inför fortsatta juridiska utmaningar och förvecklingar i privatlivet. Jag hoppas att också hennes historia får nå ut.

Skrivandet är för mig en passion, inget jag gör bara för att uppnå ett visst resultat. Skrivandet är lustfyllt, jag skriver det jag känner för. Förutom hela böcker så tycker jag om kortare format och skriver gärna kolumner och kåserier då och då, men också noveller. Novellen är intressant på så sätt att man kan trycka in bara ett ögonblick eller nästan ett helt liv i ett kort format, den kan säga mycket samtidigt som mycket är outtalat. Att skriva novell är både roligt och utmanande, men det är en format som är svårare att få utgivet, även om jag tror att många gärna läser noveller. På hårddisken finns en ganska färdig novellsamling som jag också söker en framtid för, och faktiskt kanske börjar se en sådan. Men det får vi återkomma till!

Detta alltså på gång just nu. Det är sommar och semestertider och mycket som ska hinnas med, så skrivandet är kanske inte högst på prioriteringslistan för närvarande. Men som vanligt finns en uppsjö av idéer till projekt som jag hoppas förverkliga någon dag, men det är ingen brådska. För det är väl inte målet utan vägen som är mödan värd, eller hur det nu var. Trevlig sommar!

Inte för att denna bild har något alls med skrivandet att göra, men i en blogg måste man ha bilder. Ett fint minne från vårens resa till den alldeles underbara staden Gdansk.


Årsslut, del 2

Jag förstår att ni väntar och undrar, ni som läser. Att hur mycket har hon månne läst under 2025? Och hur mycket har hon tränat? Skämt och s...