Nytt år - nya möjligheter, medgångar, motgångar, sorger och glädjeämnen. Såsom livet brukar vara. För mänskligheten önskar jag att 2023 blir bättre än 2022. Fred och frid på jorden åt alla.
En tillbakablick till förra årsskiftet ger vid handen att min önskan för 2022 för mig som skrivande person var att året skulle bli ett år i litteraturens tecken. Så blev det väl också, får man säga. Jag debuterade som utgiven författare, vilket förstås är en enorm milstolpe för en som alltid haft skrivandet som sitt kall. Min bok mottogs väl, tycker jag, och har fått en del fina recensioner, men jag har inte blivit multimiljonär eller en litterär framgångssaga, vilket jag inte heller hade förväntat mig. Jag skriver ju som hobby, som ni kanske minns, och varje liten framgång är en extra bonus, men jag skulle nog skriva alldeles oavsett.
Förutom debuten har jag även fått förlagskontrakt på bok 2 - rätt oväntat det med - och jag väntar med spänning på att få korrekturet i retur för att fortsätta finslipa manuset. Stay tuned.
Annars så närmar mig något slags målstreck för råmanuset till bok 3, och efter ett antal redigeringsrundor kommer jag nog att pröva lyckan på ett antal olika förlag under året. Om det var jag som bestämde så skulle jag ge ut den, men det är ju inte det, i alla fall inte om jag vill ge ut den den traditionella vägen. 2023 får utvisa hur det blir.
Under 2021 läste jag 27 böcker, en slags målsättning för 2022 var att läsa fler. Inte för antalets skull egentligen, utan för att jag vill läsa mer och jag vill ha läst fler böcker. Målsättningen uppnådd! Under 2022 konsumerade jag 35 böcker. Några av dem i ljudformat, annars skulle jag inte ha hunnit. Jag läste någonstans att Jens Lapidus mål varit att läsa en i veckan, 52 st, och dit har jag en bit kvar. Men så har jag också ett "vanligt" jobb 40 timmar i veckan utöver skrivandet, Jens har väl inte det längre. :-) Nöjd med mängden är jag dock, och om jag måste välja ut några fina läsupplevelser ur nedanstående lista så kan jag nämna Billy Summers av Stephen King, Jag är Ozzy av/om Ozzy Osbourne, Amerikansk jord av Jeanine Cummins och Shuggie Bain av Douglas Stuart. Och förstås Vi ska ju bara cykla förbi av Ellen Strömberg, mycket bra för en vuxen läsare även om den per definition är en ungdomsbok.
So, here it goes, lästa böcker 2022:

