söndag 1 januari 2023

Farväl 2022, välkommen 2023!

Nytt år - nya möjligheter, medgångar, motgångar, sorger och glädjeämnen. Såsom livet brukar vara. För mänskligheten önskar jag att 2023 blir bättre än 2022. Fred och frid på jorden åt alla.

En tillbakablick till förra årsskiftet ger vid handen att min önskan för 2022 för mig som skrivande person var att året skulle bli ett år i litteraturens tecken. Så blev det väl också, får man säga. Jag debuterade som utgiven författare, vilket förstås är en enorm milstolpe för en som alltid haft skrivandet som sitt kall. Min bok mottogs väl, tycker jag, och har fått en del fina recensioner, men jag har inte blivit multimiljonär eller en litterär framgångssaga, vilket jag inte heller hade förväntat mig. Jag skriver ju som hobby, som ni kanske minns, och varje liten framgång är en extra bonus, men jag skulle nog skriva alldeles oavsett. 

Förutom debuten har jag även fått förlagskontrakt på bok 2 - rätt oväntat det med - och jag väntar med spänning på att få korrekturet i retur för att fortsätta finslipa manuset. Stay tuned.

Tillbakablick till en av de finare skrivstunderna under 2022. Jo, jag skriver för hand ibland, om digitala bekvämligheter inte står till buds. Ursäkta ölreklamen.

Annars så närmar mig något slags målstreck för råmanuset till bok 3, och efter ett antal redigeringsrundor kommer jag nog att pröva lyckan på ett antal olika förlag under året. Om det var jag som bestämde så skulle jag ge ut den, men det är ju inte det, i alla fall inte om jag vill ge ut den den traditionella vägen. 2023 får utvisa hur det blir.

Under 2021 läste jag 27 böcker, en slags målsättning för 2022 var att läsa fler. Inte för antalets skull egentligen, utan för att jag vill läsa mer och jag vill ha läst fler böcker. Målsättningen uppnådd! Under 2022 konsumerade jag 35 böcker. Några av dem i ljudformat, annars skulle jag inte ha hunnit. Jag läste någonstans att Jens Lapidus mål varit att läsa en i veckan, 52 st, och dit har jag en bit kvar. Men så har jag också ett "vanligt" jobb 40 timmar i veckan utöver skrivandet, Jens har väl inte det längre. :-) Nöjd med mängden är jag dock, och om jag måste välja ut några fina läsupplevelser ur nedanstående lista så kan jag nämna Billy Summers av Stephen King, Jag är Ozzy av/om Ozzy Osbourne, Amerikansk jord av Jeanine Cummins och Shuggie Bain av Douglas Stuart. Och förstås Vi ska ju bara cykla förbi av Ellen Strömberg, mycket bra för en vuxen läsare även om den per definition är en ungdomsbok.

So, here it goes, lästa böcker 2022:

- Billy Summers, Stephen King
- Enhörningen, Maria Grundvall
- Polcirkeln, Liza Marklund
- Amerikansk jord, Jeanine Cummins
- Röda rummet, Kaj Korkea-aho
- Skugga och svalka, Qyuhn Tran
- Babetta, Nina Wähä
- Skogshuggar-Anne, Anne Manner
- Som jag minns det, Mikael Persbrandt/C-J Vallgren
- Spökskrivaren, Philip Roth
- En gång och året, Peppe Öhman
- Sarahs lag, Marie H Lundh
- I dina händer, Malin Persson-Giolito
- Till alla mina torskar, Hanna Widerstedt
- Precis som du, Nick Hornby
- Vända blad, Johanna Schreiber
- Mörket och den rosa bubblan, Markoolio
- Sommarsorger, Nina de Geer
- I rättvisans blod, Nilla Kjellsdotter
- Skilsmässan, Moa Herngren
- Trollet i mitt bröst, Sabine Forsblom
- Misslyckas igen, misslyckas bättre, John Ajvide Lindqvist
- UR, Stephen King
- Big driver, Stephen King
- Shuggie Bain, Douglas Stuart
- It ends with us, Colleen Hoover
- Jag är Ozzy, Ozzy Osbourne/Chris Ayres
- En saga, Stephen King
- Malma station, Alex Schulman
- Kickstarta ditt skrivande och skapa en skrivrutin, Michaela von Kügelgen
- Kvinnan som stal mitt liv, Marian Keyes
- Nya namn, Elin Willows
- Kallmyren, Liza Marklund
- Vi ska ju bara cykla förbi, Ellen Strömberg
- Mr Ett, Jens Lapidus 


Skrivmål för 2023 blir de ovanstående; att få ut bok 2 och blir klar med och kanske få kontrakt på bok 3. Och gärna börja skriva på bok 4, jag vet vad den ska handla  om...


Läsmål blir att läsa minst lika mycket som under det gångna året, gärna lite mer. "En Lapidus" vet jag inte om jag vågar mig på, i så fall borde det nog vara tunna böcker, och jag läser gärna en tegelsten då och då. Men 30-40 böcker är absolut möjligt. 


Ett gott nytt läs- och skrivår önskar jag er!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Årsslut, del 2

Jag förstår att ni väntar och undrar, ni som läser. Att hur mycket har hon månne läst under 2025? Och hur mycket har hon tränat? Skämt och s...