Ni som har läst min bok kanske fattar grejen med omslaget. Varför det pryds av vinylskivor. Jag är rätt nöjd med det, faktiskt, och har även fått en del komplimanger. "Snyggt omslag!"
Boken innehåller en hel del musikreferenser, från en tid när vinylen regerade. Från hårdrockens era, 80- och 90-tal. Från då, när jag själv var ung (yngre) och lyssnade på den musik som sedan blev min favoritmusik. Som säkert präglat mig i flera avseenden. Jag tror att det är den musik vi lyssnar på i vår ungdom som präglar oss allra mest, oavsett om vi var unga på 60-, 70- 80- eller 90-talet. Eller 00-talet förstås, även om jag inte tycker att det är förfluten tid. Skrämmande tanke att de som är födda på 00 redan är vuxna!
Men i alla fall. Musiken, vinylen, gör flera gästspel i min bok. Och därför valde jag också ett omslag som förmedlar detta. Om man läser förstår man som sagt varför. Inte så lätt det här med omslag, annars. Man har ju inte funderat så mycket på det genom åren (ingenting egentligen), eftersom man tänkt att det ju måste bli en bok först. En bok som måste bli antagen och utgiven. Då först måste man veta hur den ska se ut. Jag hade nog ganska tidigt klart för mig vilken stil på omslaget jag ville ha. Och jag plockade ner några förslag från google, fotograferade några av vinylerna här hemma och skickade dem till förlaget, och fick sedan tillbaka ett omslag helt i min smak. Lite små justeringar, och sedan blev det detta. Tycker att det platsar bra bland vinylerna.
Annars så rullar det på. Som vanligt. Jag skickar iväg lite böcker, hit och dit, stort tack till er som beställer och er som vill läsa! Och tack till er som gillar, och tack till er som inte gör det, ni får gärna säga det. Av kritiken lär man sig. Och jag är mentalt förberedd, tror jag, på att någon säkert kommer att såga boken (och mig) vid fotknölarna. Det hör till spelet. Men hittills är ni många som sagt att ni gillar, det värmer verkligen ska ni veta.
Det är till och med några som frågat efter en uppföljare. Jag hade aldrig tänkt den tanken, för lite fördomsfullt brukar jag tänka att uppföljare kanske är för den som har dålig fantasi eller vill göra det lite enklare för sig. Men så är det förstås inte, det finns många bra serier. Så ja, vem vet? Kanske blir det en fortsättning på historien om Johanna och Ville, någon dag, ur något perspektiv. Tanken har i alla fall väckts, så vi får se.
Avslutningsvis, på tal om något annat som helt saknar betydelse. Jag hade en semesterdag idag, mitt i allt, och man lyckas pricka in regnet. Naturligtvis. Onaturligt fint med strålande vårvintersol hela veckan och sen kommer semesterdagen och... Ja, titta ut, ni ser. Men man har ju en ursäkt att sitta lite vid datorn i alla fall. Trevlig helg!

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar