torsdag 28 december 2023

Årssummering 2023

Men hallå, 2023, vart tog du vägen? Det är orimligt att ett år kan gå så fort, och allt snabbare går de med åren, åren. Eller, det gör de inte, det är nog min tidsuppfattning som har förändrats.

Men ändå, 2023 snart till ända och jag har inte riktigt hunnit med. Gör man någonsin det? Jag har jobbat, barnen har blivit äldre, det ena har - i princip - lämnat boet, jag får börja inse att jag inte längre tillhör kategorin knappt medelålders. 

Man kan ha olika målsättningar när ett nytt år inleds, saker man vill uppleva, uppnå, genomföra. Och ofta har jag det. En del outtalade mål som jag knappt känns vid själv, men som finns där och sätter ribban, så att säga. Och så finns det tydligare mål, något konkret man vill uppnå under ett år. Att springa milen under 45 minuter (knappast möjligt längre), att klara en chin eller läsa en bok i veckan, till exempel. Jag bläddrar tillbaka och återkallar mina skriv- och läsmässiga mål för 2023.

                                                      Dags att sammanfatta 2023!

Mål: Att få ut bok 2 och blir klar med och kanske få kontrakt på bok 3. Och gärna börja skriva på bok 4.

Hur har det gått? Jodå. Bok nummer 2, Uppgörelser, kom ut, lästes av en del, fick fina omdömen, och glömdes bort, mer eller mindre. En bok lever i allmänhet inte så länge, om den inte blir en klassiker.

Bli klar med och kanske få kontrakt på bok 3. Nja på den. Jag blev klar med bok 3, åtminstone så klar att jag var redo att skicka till förlag, men jag hoppas ännu på att få utveckla den vidare tillsammans med ett förlag och att få ge ut den, eller att någon annan ska ge ut den. Jag har dock inget kontrakt och vet inte heller om jag kommer att få det. De mal långsamt, förlagens sållningskvarnar, och man får räkna med månader i väntetid efter att man skickat in sitt manus. Och om man då skickar till något förlag i taget och däremellan måste vänta, så förstår ni att tiden går. Jag väntar ännu på besked från några förlag, och därefter får jag utvärdera mina alternativ. Kommer bok 3 verkligen att bli en bok som ges ut av ett förlag, eller går jag vidare med den på annat sätt? Jag vet som sagt fortfarande inte.

Att börja skriva på bok 4. Det har jag gjort. Jag började dock inte skriva den historia som jag trott, det finns ännu bara i mitt huvud, i stället började jag skriva på en uppföljare till bok 2. Dels för att ganska många faktiskt har efterfrågat det, dels för att det var vad jag kände mig sugen på i stunden. Det är ett lustfullt skrivande, om än det inte går så fort framåt. Jag måste ju jobba och se barnen växa upp och ta hand om hemmet och träna och... Ja, ni vet. Jag har dock snart ett råmanus till en historia och jag vet var den ska sluta. Sedan återstår en massa redigering och omskrivning, men det är på gång. Få se om den blir bok 3 eller 4 eller ingenting. Den ständiga ovissheten i författarlivet.

Kanske ska man inte mäta litterär framgång endast i utgivna böcker. Det är nämligen väldigt många skrivna ord, väldigt många bra ord, som aldrig blir en bok. Skrivande kan vara så mycket mer. Det är ett sätt att förhålla sig till sin omvärld. Det är att tycka om att skriva, att älska att vara i skrivandet, oavsett vad resultatet blir. Under året har jag anlitats både som kolumnist och novellist. Det finns människor där ute som vill läsa mina ord. Kanske är det den största framgången för en skrivande person.

Den läsmässiga målsättningen för 2023 var att läsa minst lika mycket som under det gångna året (2022), gärna lite mer.

Nja, också på den. 2022 läste jag 35 böcker, 2023 har det blivit 34 stycken. Hittills, det är några dagar kvar på året. Inte fantastiskt, men ett helt okej läsår som innehållit flera fina läsupplevelser. Högen på mitt nattduksbord har dock inte minskat märkbart, snarare tvärtom, så ambitionen inför 2024 är fortsatt hög. Det är många böcker som ska läsas. 

2023 har jag läst romaner och noveller, autofiktion och skönlitterära romaner, korta böcker och långa böcker, lokala författare och utländska dito. Några av de läsupplevelser som stannat kvar starkast i medvetandet har jag läst under hösten. Kanske minns jag dem bara bäst, men de var också bra böcker. 
Jävla karlar av Augustprisvinnande Andrev Walden, en mycket bra uppväxtskildring med både humor och svärta. Läs den, tycker jag. 
Holly av Stephen King, drygt 500 sidor njutning. 
Död man walking av Jens Lapidus, fiktion som ligger skrämmande nära verkligheten i dagens Sverige. 
Domarens lista av John Grisham. En mästrare på juridiska thrillers. 
Eldsjäl av Axel Åhman, underhållande igenkänning. 

Detta för att nämna några.

2024 - jag ska skriva mycket och läsa mycket, det lovar jag. Jag kan inte lova sådant jag inte kan påverka, jag kan inte lova att bli antagen av ett förlag ytterligare en gång. Men jag kan lova att jag ska tillbringa så mycket som möjligt av det nya året i litteraturens värld, i skrivandet och läsandet.

Förutom att skriva och läsa så gillar jag ju som bekant att sporta, och jag brukar summera mitt år även i den delen. Antalet tillryggalagda kilometer är inte lika många som för tio år sedan, men jag styrketränar och yogar desto mer. Man måste vara snäll mot medelålderskroppen. 2023 har jag, hittills, sprungit ca 550 kilometer och skidat ca 150. Målsättningen för 2024 är lite högre, att springa i snitt 2 km om dagen, vilket gör ca 730 km, och att skida vad jag hinner. Hoppas på en lång vinter. Dessutom har jag styrketränat och yogat, tillsammans eller var för sig, 201 gånger, vilket är mer än varannan dag. Det är jag ganska nöjd med. Sammantaget ett okej träningsår, men förbättringspotential finns.

Och med det tackar jag er som orkat läsa ända hit, och önskar ett gott nytt år! Må ni uppnå era mål!
Vintern ändå, ibland är den magisk. 

1 kommentar:

Årsslut, del 2

Jag förstår att ni väntar och undrar, ni som läser. Att hur mycket har hon månne läst under 2025? Och hur mycket har hon tränat? Skämt och s...